Website van het project Filosofische Ontmoetingen |
[Deze pagina werd laatst aangepast op 13 april 2019.] [Voor een verslag van deze bijeenkomst, met documenten, links en een paar foto's, klik hier.] Werkjaar 2018-2019 Filosofische Ontmoetingen - ZomerontmoetingThema: MobiliteitVan duurzaam wonen naar mobiliteit Dit is de laatste sessie van dit werkjaar. Vorige keer hadden we het over duurzaam en betaalbaar wonen, met speciale aandacht voor het cohousing project Tuin van Padua (Gent) waar Wilfried en Lea gaan wonen. Duurzaam wonen en duurzame mobiliteit staan niet los van elkaar. Onze mobiliteit is voor een stuk afhankelijk van waar we wonen. Dat aspect komt ook vandaag nog aan bod. Mobiliteit: Weer een topic met vele aspecten Als we denken aan mobiliteitsproblemen zijn de files in ons land wel het meest uit het oog springend. Wat een verspilling aan tijd en energie! Dat is al vele jaren zo, het wordt steeds erger ... maar oplossingen blijven uit. Het stoppen van het geven van loon onder de vorm van een salariswagen (om zo te ontsnappen aan sociale bijdragen belastingen) lijkt in ons land moeilijk te beslissen. Nochtans kan het eenvoudig vervangen worden door een mobiliteitsbudget waardoor de voordelen eerlijker zouden verdeeld worden. Ook rekeningrijden, hebben we recent moeten ondervinden, komt er voorlopig niet. Een beter openbaar vervoer is natuurlijk essentieel om dit probleem te kunnen oplossen. Maar er is niet alleen het probleem van de files. Overvolle wegen, en verkeer in woongebieden veroorzaken luchtvervuiling en gezondheidsproblemen. Er is de verkeersveiligheid waarbij we ook moeten denken aan de zwakke weggebruiker die wel slachtoffer is maar dikwijls geen oorzaak is van het probleem. Gelukkig worden er in vele steden stappen gezet om de binnensteden verkeersvrij te maken en door een circulatieplan de stad ook meer verkeersarm te maken. De lage emissiezones die hier en daar ingevoerd worden dragen bij tot de leefbaarheid van de stad. Wat kunnen we zelf bijdragen? Ook wat deze problematiek betreft geldt weer dat structurele veranderingen en gedragsveranderingen hand in hand moeten gaan. Als we willen dat meer mensen met de fiets naar het werk gaan, moeten er meer, betere, en vooral veiliger fietsroutes gemaakt worden. Dat zal zeker mensen stimuleren om met de fiets naar het werk te gaan. Maar we hoeven daar niet op te wachten om dat te doen en de fiets meer te gebruiken. De auto vervangen door gebruik te maken van het openbaar vervoer is niet altijd mogelijk, en vraagt dikwijls meer tijd. Maar een langere treinrit is ongetwijfeld meer ontspannen dan een autorit tussen het drukke verkeer. Is autodelen een alternatief? Programma voor de namiddag We beginnen de namiddag weer met enkele algemene bedenkingen. Daarna kijken we terug samen naar een paar kortere documentaires over mobiliteit. We sluiten het eerste deel af met een presentatie van David Dessers (Schepen van mobiliteit in Leuven). In het tweede deel praten we over allerlei aspecten van deelmobiliteit (o.a. autodelen). Concreet ziet de namiddag er dan als volgt uit: 14:30u Onthaal met koffie (en andere dranken) 15:00u Inleiding tot de namiddag 15:10u Een paar korte documentaires 15:15u Mobiliteitsplannen in Leuven (met David Dessers) 16:00u Pauze 16:30u Autodelen (met een bijdrage door Wim Obbels) en delen van ervaringen 18:15u Afsluiten van de gespreksronde 18:30u Broodmaaltijd 20:00u Einde Praktische informatie Deze namiddag vindt plaats bij Alfons Van Daele, Huttelaan 22, Heverlee. Voor koffie en thee bij het onthaal en de pauze wordt gezorgd. Voor de (eenvoudige) broodmaaltijd brengt elkeen iets mee - voor de hoeveelheid denk je gewoon aan wat je zelf zou nodig hebben. Dat delen we dan met elkaar. Voor drank bij de maaltijd wordt gezorgd. Verder vragen we wel nog een bijdrage van 5 Euro aan elke deelnemer. Dit is vooral bedoeld om de onkosten te dekken (zoals voor het uitnodigen van een spreker, het aankopen/ huren van de film of ander materiaal,...) Je kan nu deze sessie inschrijven. Laat ook iets weten indien je interesse hebt, maar om een of andere reden pas later kan beslissen. Dan kan ik je verwittigen indien het aantal inschrijvingen naar zijn maximum toe gaat. Vorige keer was de groep te groot en heb ik ook mensen moeten weigeren. Dat doe ik liever niet. Indien er ook voor deze sessie ruime interesse is, denk ik er aan om een herhaling te houden de week erna, dus op zondag 19 mei. Om dat allemaal goed te kunnen plannen is het nodig dat elkeen tijdig iets laat weten. Meer informatie vind je nog bij het item 'Contact' in het menu links boven. |